Hledej nápověda
Hledat
home > slovník pojmů
  • »Pneumatiky
  • »Alu kola
  • »Plechové disky
  • »Komplety kol
  • »Bazar - Pneumatiky
  • »Bazar - Alu kola
  • »Bazar - Plechové disky

Slovník pojmů

Předkládáme Vám abecední přehled názvosloví používaných v oboru pneumatik a ráfků

 

Adheze:

přilnavost, ulpívání látek na sobě, v daném případě pneumatiky k povrchu vozovky

 

Alu disk:

litá kola ze slitin hliníku ev. hořčíku, tzv. elektron

 

Aquaplaning:

plavání vozidla, klouzavý pohyb pneumatik vozidel po vodním filmu, k němuž dochází na mokré  vozovce při užití nevhodných pneumatik ev. nepřiměřeně vysoké rychlosti. Pneumatiky vozidel nemají přímý dotyk s povrchem vozovky, což vede k naprosté ztrátě kontroly nad vozidlem

 

Asymetrická pneumatika:

dezén vnitřní strany se odlišuje od strany vnější, rozdílnost dezénu má svá opodstatnění, svoji specifickou funkci. U této pneumatiky rozlišujeme pouze starnu vnější a vnitřní (outside, inside), nikoliv pravou a levou

 

Běhoun:

obvodová část pneumatiky, jež je v kontaktu s vozovkou

 

Bezdušová pneumatika:

na disku není duše, ale je nahrazena pouze pneumatikou s navulkanizovanou vzduchotěsnou vrstvou pryže po celém vnitřním povrchu pláště, běžné u osobních aut

 

Bezpečnostní šrouby:

specielní šrouby k uchycení kola a bránící jeho zcizení z vozidla

 

Bionický profil:

bionický profil se jako kočičí tlapka při brzdění rozšíří a zkrátí tak brzdnou dráhu

 

Bočnice:

boční část pneumatiky mezi dezénem a patkou

 

CB:

průměr středící díry disku (ráfku) v mm

 

Celoroční (univerzální) pneumatika:

tento typ pneumatik je určen k provozu během celého roku. Je značen M+S, jedná se o kompromis mezi letní a zimní pneumatikou

 

Dezén:

vzorek pneumatiky na její stykové ploše s vozovkou

 

Dojezdová pneumatika (run flat):

speciální pneumatika se speciální konstrukci (zesílenou bočnici), bránící poškození pneumatiky i disku, umožňuje dokončit  jízdu i po defektu

 

DOT:

na bočnici pneumatiky je vytlačený 12ti místný DOT kód, který udává výrobce, rozměr pneu a datum výroby (čtyřčíslí, z nichž prvé dvě číslice značí týden a další dvě číslice rok výroby)

 

FR:

zesílený ochranný lem v patní oblasti pneumatiky, který chrání ráfek před poškozením  – zejména při nešetrném parkování podél obrubníku

 

Handling:

subjektivní posouzení přizpůsobení pneumatiky náhlé změně směru jízdy, zejména v zatáčkách. Především se hodnotí rychlost reakce pneumatiky na náhlou změnu směru jízdy

 

Hump:

vlastnost bránící sesmeknutí (sesunutí) pneumatiky z kola vlivem velkých bočních sil např. při jízdě v zatáčce při náhlém poklesu tlaku v pneumatice

 

Inside:

označení strany pneu, jež je na vozidla montovaná dovnitř

 

Konstrukce:

myslí se tím uspořádání vláken kostry pneumatiky, v současnosti téměř všechny pneumatiky mají konstrukci radiální (značená: R), vlákna kostry jsou kolmá ke směru rotace

 

M+S Mud and Snow

(=bláto a sníh): označení zimních pneumatik na bočnici

 

MFS:

označení pneumatiky opatřené ochranou ráfku před poškozením

 

Nosnostní index:

(též tzv. hmotnostní index) číslo, udávající maximální zatížení, které může unést jedna pneumatika

 

Odpor valivého tření:

čím je nižší odpor valivého tření, tím je provoz pneumatiky úspornější, neboť je zapotřebí méně energie pro otáčení kola s následnou úsporou pohonných hmot a vyšší životností

 

Outside:

označení strany pneu, jež je na vozidlo montovaná vně

 

Patka pláště:

patka je spodní zesílená část pláště, která dosedá k ráfku. Je k ráfku přitlačována tlakem vzduchu uvnitř pneumatiky. Navíc musí zajistit vzduchotěsnost mezi pláštěm a ráfkem

 

PCD:

označuje průměr roztečné kružnice pro upevňovací šrouby a jejich počet (např. 5×112)

 

Pneumatika:

pneumatika je vzduchem plněná pružná součást kol dopravních prostředků. Obvykle má tvar toroidu a je nasazena na vnějším obvodu kola. Zajišťuje přenos sil mezi koly a vozovkou a působí také jako primární odpružení

 

Profil pneumatiky:

poměr výšky profilu pláště k jeho šířce vyjádřený procentech

 

Průměr pneumatiky:

nominální průměrpříslušného ráfku v palcích – vnitřní průměr pneumatiky

 

R:

označení pneumatiky s radiální konstrukcí

 

Ráfek:

část kola, na kterou se nasazuje pneumatika (plášť)

 

Rameno:

přechodová oblast pneumatiky, kde se spojuje dezén a bočnice

 

RF (reinforced):

označení pneumatiky se zesíleným provedením pneumatiky. Pneumatika má zvýšenou nosnost

 

Rotation:

směr otáčení pneumatiky

 

RWL:

plastické bílé označení dezénu a výrobce na boku pneumatiky

 

Rychlostní index:

udává maximální povolenou rychlost pneumatiky, aniž by vznikalo riziko poškození pneumatiky vlivem odstředivé síly

 

Složení pneumatiky:

při výrobě kaučukové směsi samotné pneumatiky se používají směsi surovin, jejichž kombinaci udává složení pneumatiky. Odlišným procentem nebo složením použitých materiálů mohou výrobci produkovat různé pneumatiky pro různé účely a s různým výkonem

 

Směrová pneumatika:

pneumatika má šipkou označen směr otáčení pro montáž na vozidlo, je třeba vyšší pozornosti při montáži pneu

 

Symbol sněhové vločky:

dodatečné značení na zimní pneumatice (M+S), symbol sněhové vločky na pneumatice značí, že se jedná o zimní pneumatiky, M + S vyhoví zákonu, ne bezpečnosti

 

Symetrická pneumatika:

symetrickou pneumatiku je možno umístit na vozidle na libovolnou pozici. Prvky dezénu jsou v obou jeho polovinách stejné

 

Šířka pneumatiky:

šířka pneumatiky je uvedena v milimetrech

 

Šířka ráfku:

je vnitřní vzdálenost mezi dvěma vnitřními patkami kola. Šířka kola také označuje nominální šířku kola

 

Tubeless:

název pro bezdušovou pneumatiku, bezdušový systém

 

Tubetype:

označení pneumatiky pro použití s duší

 

Typový list:

typový list slouží k zápisu alternativních (schválených – homologovaných) kol do technického průkazu.Na základě tohoto listu můžete do TP zapsat další a větší rozměry litých kol včetně pneu pro jejich legální používání.

 

Ukazatel opotřebení:

uvnitř rýhy vzorku pneumatiky je umístěný gumový výstupek, který nám označuje výšku max. povoleného opotřebení pneumatiky (minimální hloubku samotného žlábku). Pokud je tento výstupek v rovině s dezénem, je již pneumatika opotřebená

 

Ventilek:

zařízení zadržující vzduch v pneumatice, pomocí něj vpouštíme vzduch do pneumatiky, příp. vzduch z ní vypouštíme

 

Vzorek (dezén):

vzorek je tvořen drážkami o určité hloubce. Drážky jsou uspořádány podélně a příčně na povrchu pneumatiky a zajišťují stabilitu vozidla. Vzorek (dezén) pneumatiky se liší podle účelu použití pneumatiky (např. na pneumatikách do deště/mokra jsou hlubší žlábky a kanálky pro optimální odvod vody, zatímco suchá/asfaltová pneumatika má méně žlábků, protože její funkcí je maximalizovat kontakt s povrchem). Obdobně je tomu u zimních pneu

 

XL (extra-load):

nové označení pro pneumatiky s vyšším indexem nosnosti – vhodné zejména pro majitele těžších vozidel

 

Zális (ET):

vzdálenost dosedací plochy kola od osy kola. Může být kladný, záporný nebo nulový

 
 
www.czpneu.cz, © 2018, tel.: +420 774 777 222, e-mail: info@CZpneu.cz