Není jednoduché, jakou pneumatiku zvolit. Při volbě pneumatik nesmíte opomenout, že pneumatiky jsou jediným spojením vozidla a vozovky, na kterém závisí Vaše bezpečnost. V technickém průkazu máte předepsané ev. doporučené rozměry pneumatik, ale na jejich zcela správnou volbu má ještě vliv několik faktorů, nad kterými byste se měli zamyslet:
Tyto okolnosti je třeba vzít v úvahu. Vždy je však nutné vyjít z dat velkého TP a rozměru disků použitých na vozidle. Nebudete-li si vědět rady, obraťte se na nás. Rádi Vám poradíme, k tomu můžete použít našeho průvodce.
Jedná se o vnější průměr ráfku v palcích
Výška bočnice pneumatiky
Celková šířka pneumatik v mm
Někdy jsou uvedeny v TP i pneumatiky větší (širší). Je možno si zvolit širší pneumatiky, jež jsou vzhledově lepší a mimo to jsou zde i některé funkční rozdíly
Typ konstrukce dezénu (symetrický,asymetrický,směrový)volíme podle druhu převážného provozu vozidla. Hloubka dezénu je stanovena zákonem, 1,6mm pro letní, 4mm pro zimní pneumatiky
Maximální zatížení na pneumatiku
Index rychlosti, na kterou je pneumatika stavěna
Mají upravený dezén ke zvýšení přilnavosti pro zimní provoz, kdy je na sněhu či ledě menší přilnavost (adheze) pneumatiky. Označovány bývají „M+S“ (mud and show)
Je dán výrobcem v návodu na obsluhu a údržbu vozidla. Dodržování správného tlaku je důležité z důvodu bezpečnosti, životnosti pneumatik a spotřeby PHM. Proto je třeba dbát i na kontrolu huštění, kterou je třeba provádět, když jsou pneumatiky chladné. Kvůli nesprávnému tlaku dochází nejen k samotnému ohrožení bezpečnosti provozu, ale i k poškození pneumatik
Jedná se o speciální pneumatiky se zesílenou bočnicí. Jejich konstrukce umožňuje i jízdu s defektem.
Je ovlivněno teplotou, vlhkostí a světlem. Při skladování v suchu, chladu a mimo sluneční světlo zvýšíme životnost pneumatik.
Je vyraženo většinou na bočnicích pneumatik. Patří sem mj. DOT kód (12-místný), který udává výrobce, rozměr pneu a datum výroby (čtyřčíslí, z nichž prvé dvě číslice značí týden a další dvě číslice značí rok výroby)
K poškození pneumatik nedochází zpravidla vlivem výrobní vady, ale kvůli nesprávnému použití (např. huštění pneu, přetížení) či špatnému technickému stavu vozidla ev. přívěsu
Další informace lze nalézt ve slovníku pojmů zde